Kimoglou Seven Institute
Πρόκειται για μία στρατηγική μάθησης, η οποία καθιστά το άτομο ικανό να μεταβάλλει την εγκεφαλική του δραστηριότητα. Είναι επιστημονικώς αποδεδειγμένο ότι όταν υπεισέρχονται στην αντίληψή μας - κυρίως οπτικώς ή ακουστικώς - πληροφορίες σχετικά με τις σωματικές μας λειτουργίες, ακόμη και αυτές που υπάγονται στο Αυτόνομο Νευρικό Σύστημα (ΑΝΣ) όπως οι καρδιακοί παλμοί ή τα εγκεφαλικά κύματα, τότε μπορούμε να παρέμβουμε στη διαδικασία. Στην ουσία η Νευροανάδραση είναι ένας τρόπος εκγύμνασης του εγκεφάλου. Όπως χρησιμοποιούμε στο γυμναστήριο τα κατάλληλα όργανα για να δυναμώσουμε συστηματικά συγκεκριμένες μυϊκές ομάδες, παρομοίως χρησιμοποιούμε τα αντίστοιχα μηχανήματα και τεχνικές της Νευροανάδρασης για να γυμνάσουμε συγκεκριμένες περιοχές του εγκεφάλου. Αποτέλεσμα αυτής της εκπαίδευσης είναι η φυσιολογικοποίηση των εγκεφαλικών κυμάτων και κατ' επέκταση των σωματικών και ψυχικών λειτουργιών.
Με την Νευροανάδραση επιτυγχάνουμε:
- Αύξηση χαλάρωσης και μείωση της πίεσης και της ανησυχίας
- Ενισχυμένη δημιουργικότητα
- Αντοχή σε υψηλό φόρτο εργασίας για παρατεταμένες χρονικές περιόδους
- Δυνατότητα συγκέντρωσης και μείωση ποσοστού σφάλματος
- Συγχρονισμός και ισορροπία μεταξύ των δύο ημισφαιρίων
- Ευελιξία της σκέψης και καλύτερη ανταπόκριση στα ερεθίσματα
- Δυνατότητα να ξεπεραστούν οι παλινδρομήσεις και γρηγορότερη ανάταξη
- Αυτό-ρύθμιση
- Συναισθηματικός έλεγχος και αποτελεσματική προσαρμογή
- Συνειδητοποίηση που ενσωματώνεται αντιληπτικά στην πραγματικότητα
- Αυξημένο ανοσοποιητικό σύστημα
- Η νευροανάδραση είναι μια μορφή βιοανάδρασης που χρησιμοποιεί εμφανίσεις σε πραγματικό χρόνο της εγκεφαλικής δραστηριότητας για να διδάξει την αυτορρύθμιση της εγκεφαλικής λειτουργίας. Έχει κερδίσει την προσοχή ως πιθανό θεραπευτικό εργαλείο για διάφορες νευρολογικές και ψυχιατρικές παθήσεις. Ενώ η έρευνα στον τομέα της νευροανάδρασης βρίσκεται σε εξέλιξη, ακολουθούν ορισμένες μελέτες που υπογραμμίζουν τις θετικές επιδράσεις της νευροανάδρασης σε διαφορετικά πλαίσια:
- ADHD (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας):
- Arns, M., de Ridder, S., Strehl, U., Breteler, M., & Coenen, A. (2009). Αποτελεσματικότητα της θεραπείας με νευροανάδραση στη ΔΕΠΥ: οι επιπτώσεις στην απροσεξία, την παρορμητικότητα και την υπερκινητικότητα: μια μετα-ανάλυση. Clinical EEG and Neuroscience, 40(3), 180-189.
Αυτή η μετα-ανάλυση 15 μελετών διαπίστωσε ότι η προπόνηση με νευροανάδραση είχε μεγάλη και κλινικά σημαντική επίδραση στη μείωση των συμπτωμάτων της απροσεξίας και της παρορμητικότητας σε άτομα με ΔΕΠΥ.
Αγχώδεις διαταραχές: - Hammond, D. C. (2005). Θεραπεία νευροανάδρασης κατάθλιψης και άγχους. Journal of Adult Development, 12(2-3), 131-137.
Αυτή η μελέτη ανέφερε θετικά αποτελέσματα για τις αγχώδεις διαταραχές, δείχνοντας μειώσεις στα συμπτώματα άγχους και βελτιώσεις στη συναισθηματική ευεξία μετά από θεραπεία με νευροανάδραση.
Διαταραχή Μετατραυματικού Στρες (PTSD): - Linden, M., Habib, T., & Radojevic, V. (2012). Μια ελεγχόμενη μελέτη των επιδράσεων της βιοανάδρασης EEG στη γνωστική λειτουργία και τη συμπεριφορά παιδιών με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες. Biofeedback, 40(1), 8-12.
Σε αυτήν την ελεγχόμενη μελέτη, τα παιδιά με ΔΕΠΥ και μαθησιακές δυσκολίες που έλαβαν εκπαίδευση νευροανάδρασης εμφάνισαν σημαντικές βελτιώσεις στη γνωστική λειτουργία, την προσοχή και τη συμπεριφορά σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ): - Coben, R., & Padolsky, I. (2007). Καθοδηγούμενη από αξιολόγηση νευροανάδραση για διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Journal of Neurotherapy, 11(1), 5-23.
Αυτή η μελέτη έδειξε ότι η εκπαίδευση με νευροανάδραση οδήγησε σε σημαντικές βελτιώσεις στη συμπεριφορά, την επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση σε παιδιά με ΔΑΦ.
Γνωστική Ενίσχυση: - Gruzelier, J. H. (2014). EEG-νευροανάδραση για βελτιστοποίηση της απόδοσης. I: Μια ανασκόπηση της γνωστικής και συναισθηματικής έκβασης σε υγιείς συμμετέχοντες. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 44, 124-141.
Αυτό το άρθρο ανασκόπησης εξέτασε αρκετές μελέτες σχετικά με τις επιδράσεις της νευροανάδρασης σε υγιή άτομα και βρήκε στοιχεία για γνωστικές βελτιώσεις, συμπεριλαμβανομένης της βελτιωμένης προσοχής, μνήμης και δημιουργικότητας.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ενώ αυτές οι μελέτες δείχνουν πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα της νευροανάδρασης σε διαφορετικές καταστάσεις και να κατανοηθούν καλύτερα οι υποκείμενοι μηχανισμοί της.